Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.
Giriş Yap
Veya Kayıt Ol
Kayıt Ol

NBC ve komedyen oyuncuları ve 15 dakika ve ayakta!

Nuri Bilge Ceylan’ın (NBC) yeni filmi Ahlat Ağacı geçtiğimiz günlerde hayli konuşuldu. 1 Haziran’da vizyona girdikten sonra da konuşulacak, belli.

Ayakta alkışlanma süresi 15 dakika mıdır, 5 dakika mıdır bilemem. Çok da mühim değil.

Vizyondaki performansın da delicesine olmayacağını tahmin edebiliyoruz.

Cannes etkisiyle her filmi çok konuşuluyor Ceylan’ın. Ve yine bunun etkisiyle vizyonda karşılık görüyor. NBC tarzındaki filmler 30 bin-60 bin bandında seyrederken, NBC filmleri 100 bin 300 bin bandına ulaşıyor.

Dövizin son dönemdeki seyri gibi dalgalı bir manzara değil. Birçok etkeni olan mesele…

Neyse, konumuz bu değil…

NBC’nin komedyenleri alıp ağır dramalarda kullanmasını ele almalıyız (NBC filmlerinin drama ya da ağır olup olmama meselesini de şimdilik geçelim).

Eskiden beri bir komedyeni filmimde oynatmayı hayal ederim (hazırlığını yaptığım uzun metrajdan bahsediyorum, hayalini çok zamandır kurduğum). Fena halde riskli olmakla beraber senaryonun ve yönetmenliğin ve elbette oyunculuk yeteneğinin doğru kullanımı ile çarpıcı sonuçlar doğurabilecek bir tercih.

NBC, komedyen oyuncu tercihini çok doğru yapıyor. Seçtiği isimler sadece komedyen değil, aynı zamanda hakikaten oyuncu.

Daha önce Yılmaz Erdoğan, Demet Akbağ, Serhat Mustafa Kılıç gibi komedyen ya da çokça komedi oyunculuğu ile tanınan isimlerle çalışan NBC, son filminde de Doğu Demirkol ve Murat Cemcir ile perdeye çıktı.

Üç Maymun’da itibaren film dili ev yöntemi noktasında cesurca şeyler deneyen ve büyük oranda başarılı olan NBC, oyunculuk hususunda da ciddi bir hasatla karşı karşıya.

Ahlat Ağacı’nı henüz izlemedim fekat başarılı olunduğu noktasında kanaat ağır basıyor.

Peki, bu risk neden alınır ve nasıl başarılır?

Yönetmenin, sadece kameranın nerede duracağına karar veren kişi olmadığın gösteren önemli isimlerden olan NBC, oyuncu yönetimi ve senaryoya uygun oyuncu tercih etme konusundaki başarısını kabul ettirmiş durumda.

Kendisi ve eşiyle rol aldığı (İklimler) film ya da anne-babasının yer aldığı (Koza) çalışmaları olsa da bir yerden sonra NBC, film dilinin çok önemli unsuru olan oyunculuğa dair kafa yormaya ve riski alarak yola koyulmaya başladı.

Adını andığımız oyuncuların tamamının NBC filmlerinin yeni karakterinde hayat derecede yer tuttuğu ve harika bir doku oluşturduğunu vurgulamak gerek.

Aldığı riskin karşılığını gören NBC, oyunculuk tanımı ve yaklaşımı açısından da Türkiye’de çok az yapılan şeyleri hayata geçiriyor.

NBC’nin sinemamız açısından neden önemli olduğuna dair bir ipucu olarak bunun altını çizmek isterim.

NBC başka ne mi yaptı?

Sayalım…

  • Çok az konuşmalı senaryoyu bırakıp fazlasıyla diyalog yer alan yola girdi.
  • Sanat yönetimi açısından daha kapsamlı ve detaylı çalışmalar yaptı.
  • Sinematografide renge ve harekete daha çok yer veren üslup tercih etti.

Üzerine bir de oyunculuk hususunu ekleyin.

Böylesi çok şey deneyen ve risk alan bir yönetmenin başarısının her şekilde ayakta alkışlanması gerek.

15 dakika ve daha fazla…