Gastronomi açısından birbirinden leziz yerel yemekleri, 110 km kıyı şeridi ile muhteşem denizi, harika yeşil doğasını oluşturan fındık bahçeleri, yaylaları, şelaleleri ve antik kentlerinden oluşan zengin tarihi dokusuyla Karadeniz'in yükselen bir değeri haline gelen Ordu, şu aralar inanılmaz atılımlar yapıyor.

Gastronomi ve ekonomiden turizme, enerjiden tarıma, altyapıdan sağlığa, hayvancılıktan ulaşıma, eğitimden spora, teknolojiden yazılıma, kültürden sanata kadar her alanda güçlenmeye devam eden bir Ordu görmek istiyorsanız en kısa zamanda bu ile seyahat edin ve yerel lezzetlerinden tadın bence.

Ordu ekonomisi ve projeleri

Geçtiğimiz hafta sonu 2 gün boyunca Ordu Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Mehmet Hilmi Güler Bey’in misafiriydik. Ordu Büyükşehir Belediyesi ev sahipliğinde ve Yeni Arayışlar Girişimi Platformu (YAPDER) derneği tarafından düzenlenen bu toplantıya benimle birlikte ekonomi gazeteci ve yazarları ve iş insanları da vardı. Karadeniz’in fındığıyla meşhur iline bu 3. gidişim ve gerçekten çok farklı bir Ordu gördüm. Her yıl üstüne kata kata bu günlere gelen Ordu’da tüm bu çalışmaların altında sağlam bir irade olan Dr. Mehmet Hilmi Güler’in imzası var. Birçok alanda hayata geçirdiği yatırımlarla Ordu’ya değer katıyor ve ülke kamuoyunun da dikkatini çekiyor. Sayın Başkan, 2 gün boyunca üstü açık turistik gezi otobüsüyle bizimle beraber gezdi, birlikte yemek yedi, tekneye bindi ve neredeyse bizimle birlikte Ordu’yu dolaştı diyebilirim ve sadece evine dinlenmeye gitti. Bu Organizasyonda emeği geçen başta Celal Toprak, Demet Kalendergil ve Ordu Büyükşehir Belediyesi’nin tüm çalışanlarına ve konakladığımız Ramada Oteline teşekkür ederim.

Ordu’nun gastronomisi

Genellikle Karadeniz mutfağının hâkim olduğu Ordu mutfağını çok severim. Özellikle bulunduğu coğrafyanın özelliklerini taşıyan yemekleri ile eşsiz bir yemek kültürüne sahip olan Ordu mutfağı, genellikle pide ağırlıklı olarak bilinse de bitkisel ve balık yemekleri açısından da çok zengindir. Bölgenin yüksek yerlerinde yapılan hayvancılığın tezahürü olarak et yemekleri de yapılır ancak ilde yetişen Taflan, Sakarca, Melocan gibi bitkilerle yapılan turşu ve kavurmalar inanılmaz lezzetlidir. Bu yerel lezzetler Orduyu bitkisel beslenenlerin gözdesi bir il haline getiriyor. Gezi boyunca da yemek yediğimiz tüm noktalarda yöresel lezzetler hâkimdi diyebilirim.

Ortur Doğa Kafe’de öğlen yemeği

Şehir merkezinde denizin dalga sesleri eşliğinde doğanın tadının çıkarılabildiği, konforlu ve sıcak buluşmalara ve keyifli zamanlara ev sahipliği yapan Doğa Kafe’de çeşit çeşit pideler ve yöresel lezzetlerden oluşan bir öğlen yemeği yedik. Burada keyifli demleme çaylar, bol çeşitli kahvaltı tabakları, günü renklendiren leziz başlangıçlar ve şeflerin özenle hazırladığı ürünler bulunuyor.

Kozza Boztepe’de akşam yemeği

Ordu’nun olağanüstü güzellikte bir seyir terası olan Boztepe’de daha önce Ordu Büyükşehir Belediyesi tarafından işletilen restoran, bu yıl özel teşebbüse devredilmiş ve Kozza Boztepe adını almış. Burada şahane bir manzara eşliğinde akşam yemeği yedik. Bölgede yetişen bitkilerden oluşan mezeler ve ardından vişne sosuyla servis edilen biftek gerçekten lezzetliydi.

Yöresel Lezzet Akademisi’nde inanılmaz lezzetler

Büyükşehir Belediyesi, Ordu’nun turizmine ve ekonomisine katkı sunmak amacıyla Gülyalı ilçesinde havalimanına yakın sahil şeridinde 60 dönüm arazi üzerine “Çikolata Park” adıyla Muhteşem bir tesis açıyor ve içinde de lezzet üreten mekânlara yer veriyor. Burada ilk olarak Ordu’nun yerel lezzetlerinin sunulduğu bir “Yöresel Lezzetler Akademisi” kuruluyor. Bu akademide eğitilen 60 kadının girişimiyle de Ordunun 19 ilçesinde kadın kooperatifleri oluşturulması sağlanıyor. Kadınların bu kooperatiflerde ürettikleri ürünler de Ordu Büyükşehir Belediyesi iştiraki olan Ortar tarafından açılan www.orduorganikpazar.com ’da satışa sunuluyor. Bu satışların sonucunda ise 2022 yılında her ay kadın üreticilere buradan ortalama 100.000 TL civarında ödeme yapılıyor. 2.olarak da yine burada Kybele Çikolata atölyesi ve kafesi açılıyor. Bu atölyede Türkiye’de ancak birkaç yerde yapılabilen kakao çekirdeklerinden, yine kadın üreticilerden tedarik edilen yerel özellikteki kara mürver gibi bazı bitkilerle karıştırılarak benzersiz çikolatalar yapılıyor. Gezinin 2. gününde bu tesislerde, bölgede yetiştirilen Karayaka kuzusundan yapılan fırında kuzu ve iç pilavla şahane bir öğle yemeği yedik. Yanında ikram edilen Ordu’ya has İsabella üzümünden yapılan doğal şerbet ise gayet nefisti. Ardından fındıklava denilen fındık ezmesinden yapılan kuru baklava ve %50 fındıktan yapılan dondurma da ağzımızda inanılmaz bir tat bıraktı.

Ordu yatırım şehrine dönüşüyor

Ordu programı kapsamında, Ramada otelde ‘Ordu Ekonomisi ve Projeleri’ konulu toplantıda konuşan Büyükşehir Belediye Başkanı Dr. Mehmet Hilmi Güler, klasik belediyecilik hizmetlerinin dışına çıkıp, yazılım, tarım, hayvancılık, turizm, kentsel dönüşüm ve enerji projeleri ile Ordu’yu yatırım şehrine dönüştürdüklerini söyledi. Rant ekonomisinden üretim ekonomisine geçen üretici bir model ile çalıştıklarını belirten ve Büyükşehir olarak önemli şirketler kurduklarını aktaran Başkan Güler, “Biz yeni nesil bir belediyecilik anlayışıyla, dünyadaki gelişmeleri de göz önüne alarak, gıda güvenliği, şehircilikte üretim ağırlıklı bir modeli ele aldık. Yazılım, tarım, turizm, kentsel dönüşüm ve enerji şirketleri kurduk ve bunlarla ilgili yatırımlar yapıyoruz” dedi.

4 mevsim yaşanan bir il “Ordu”

Ordu’yu 4 mevsim yaşanan bir il haline getirdiklerinin altını çizen Başkan Güler, “Özellikle iklim değişikliğini göz önüne alarak burası gelecekte önemli yerleşim merkezlerinden bir tanesi olması bekleniyor. Eskiden Ordu, yaz aylarında gurbetteki vatandaşların gelip fındıklarını toplayıp gittikleri bir yerdi. Şimdi ise kayak merkezlerini hareketlendirdikten sonra 4 mevsim yaşanılan bir Ordu haline geldi. Artık kış aylarında da esnafımız iş yapıyor, hareketlilik devam ediyor. Denizimiz 3 ay kullanılıyordu artık 12 ay kullanıyoruz. Dünyanın en iyi dalgalarının burada olduğunu keşfettik ve sörf okulu açtık. Uzak doğudan ve birçok ülkeden sörf yapmak için gelen misafirlerimiz var” dedi.

Ordu Büyükşehir Belediyesi rol model

Birçok alandaki çalışmalarla bir rol model oluşturduklarının altını çizen Başkan Güler, “Kış aylarında hayvan bakamayan üreticilerimiz için bir hayvan oteli kurduk. Kış boyunca hayvanlara bakıp bahar ayı geldiğinde de sahiplerine teslim ediyoruz. Ordu dışından gelip fındık toplamakta zorlanan vatandaşlarımızın bahçelerini kiralayarak her şeyini biz üstleniyoruz. Kompozit malzemeden tekne üretiyoruz kısa zamanda da yat yapacağız. Yazılımı bize ait olan GSM’li su sayacı üretiyor ve satışını yapıyoruz. Tıbbi aromatik ürünlere yöneliyoruz, dönüm başına 35-40 bin TL kazanma imkanı var. Siyez, salep gibi ürünler üretiyoruz. Bamya üreterek hasadını gerçekleştirdik ve enginar denemeleri yapıyoruz. Rüzgâr santralleri izni alarak epey bir mesafe kat ettik. HES ve güneş enerjisi ile ilgili çalışmalarımız sürüyor. Çöp bizim için korkulan bir maddeyken elektrik ürettiğimiz bir ham maddeye dönüştü. Belediyeye 198 adet iş makinası alarak asfaltımızı, yolumuzu tüm işlerimizi kendimiz yapıyoruz. 3 yılda 1600 km asfalt yol yaptık. Rusya, Ukrayna, Gürcistan gibi birçok ülkeye kıyısı olan bir iç deniz üzerinden Stratejik mahiyette Ünye limanını Akdeniz ile birleştiriyoruz. Yeni yapılan Karadeniz-Akdeniz yoluyla da 8 saatte Mersin’e inilebiliyor. Bu sayede Sivas’ın ve Kayseri’nin sahil kenti oluyoruz.” diyerek sözlerini bitirdi.